Kisskiss-taidesukkikset, 1997-

  Kisskiss -taidesukkikset syntyivät sukkaneulomon toimintaa esittävän dokumenttielokuvan seurauksena vuonna 1997. Dokumentissa kerrottiin  Suomessa sijaitsevasta Pohjoismaiden viimeisestä, toimivasta sukkahousuneulomosta. Samaan aikaan minulla oli tarve keksiä taidekäsityöläisten joulumyyjäisiin sopiva tuote. Syntyi idea käsinvärjätyistä, uniikeista sukkahousuista. Sukkahousuista, jotka ovat yksittäiskappaleita kuten taideteoksetkin. Työstin sukkatehtaan kakkoslaatuisista sukkahousuista ykköslaatuisia. Tällaisella työskentelyllä on oma terminsäkin: upcycling. Syksyllä 1999 Helsingin Kulttuurikaupunki … Read More

Pikkubussilla alkuräjähdyksestä atomiaikaan, 1996

  Syksyllä 1996 tein lavastuksen Ateneumin taidemuseon kokeelliseen teatteriin. Esitettävä ”Pikkubussilla alkuräjähdyksestä atomiaikaan” oli kolmen eri alan taiteilijan yhteisteos, joka rakentui tanssista (Marja Merisalo), elävästä musiikkista (Carl-Johan Häggman), lausunnasta ja näyttelemisestä (Emilia Pokkinen) . Minun tehtävänäni oli luoda esitykselle puitteet, jotka olisivat helposti kuljetettavissa ja uudelleen rakennettavissa. Pyrin rakentamaan näyttämöstä tilan, joka olisi katsojalle mielenkiintoinen, … Read More

TAVATON, 1996

  ”Kolme toivomusta” näyttelyn töissä olin löytänyt uuden tavan ajatella kankaiden tekemisestä: työ syntyy prosessin myötä, kerros kerrokselta ilman tarkkaa luonnosta. Työn syntyyn ja kulkuun vaikuttaa mielikuva tulevasta työstä. Mielikuva saattaa myös muuttua työprosessin aikana, sillä siihen vaikuttaa kaikki koettu. Syksyllä 1995 aloin toteuttaa uusia ajatuksiani. Tein yhdeksän kankaan sarjan sekatekniikoilla. Kaikissa töissä pohjakankaana oli … Read More

Kolme toivomusta, 1993

  Vuonna 1993 pidin yhteisnäyttelyn ”Kolme toivomusta” opiskelutovereideni Leea Pienimäen ja Marja Blomqvistin kanssa Laura Korpikaivo-Tammisen käsityömuseossa, Lappeenrannassa. ”Kolme toivomusta” näyttelyn töissä aloin tehdä suuria kankaita, joiden pituus on vähintään 5 metriä. Halusin valmista kangasta olevan paljon, ja näyttävän metritavaralta, vaikka ne todellisuudessa ovat käsintehtyjä yksittäiskappaleita. Tämä ajatus metritavaramaisuudesta oli yksi näyttelymme perusajatuksia. Idea perustui … Read More

Hulivili, 1991

Hulivili-huivissa (1991) olen kokeillut reaktiovärien päällekkäistä painantaa villapohjalle. Painopastan sopivan paksuuden ansiosta voi huivin painaa kaksipuoleisesti. Painettu huivi on rypytetty shibori-tekniikalla.