Arjen Louis Vuittonit osat 1 ja 2 saivat alkunsa pikku-uutisesta vuonna 2007. Uutisessa kerrottiin Ruotsissa käydystä keskustelusta, onko naisella oikeus maksaa Louis Vuitton käsilaukustaan 6500 euroa. Keskustelusta kehittyi merkillinen tasa-arvokeskustelu tyyliin: kyllä nainen voi maksaa käsilaukustaan niin paljon, koska mieskin maksaa paljon autostaan jne.
Minua jäi kuitenkin vaivaamaan miksi kukaan maksaisi käsilaukusta niin paljon. Käsilaukusta??
Tutustuin tähän luksuksen maailmaan netissä. Ja totta tosiaan:
1) käsilaukkua pidettiin sijoituksena
2) annettiin ymmärtää, että ne, jotka eivät arvosta luksusta, eivät välitä itsestään. Vaikkakin palstalla oli myös kertomuksia siitä, kuinka joku oli elänyt heikolla ravinnolla puoli vuotta saadakseen tällaisen käsväskyn…
3) useassa kirjoituksessa muistettiin mainita, että LV-liikkeissä ei ole hintoja esillä ja sinun ei odoteta kysyvän tuotteen hintaa. Ojennat vain pankkikorttisi…
4) että hankkimalla tällaisen arvokkaan käsilaukun, vahvistaa omaa identiteettiään tietyn ryhmän jäsenenä
5) LV-käsilaukkujen hinnan arveltiin muodostuvan korkealaatuisesta käsityöstä
Olin entistä hämmästyneempi. Etenkin identiteetin vahvistaminen käsilaukulla, saa minusta jo tosi absurdeja piirteitä. Ymmärrän kyllä etten ole varsinaisesti LV-kohderyhmää, mutta silti. Jos minulla on LV-käsilaukku, niin mikä se ryhmä on, johon olen lujemmin identifioitunut? Niihin henkilöihin, joilla on varaa ostaa tämän hintaisia ja laatuisia tuotteita? Niihin henkilöihin, jotka on menneet maksamaan parin kuukauden palkkansa käsilaukusta? Vai mihin?
Lehdestä olen lukenut, että luksustuotteiden ostaminen lisääntyy myös Suomessa, sillä täällä ei enää pelätä näyttää varallisuutta. Minua pelottaa, että tässä meidän ajassamme ihmiset ovat niin vauhtisokeita, että monilta on kadonnut tuntuma omaan itseen ja siihen kuka on. Siksi aletaan ”rakentaa omaa henkilöbrändiä”, johon voi kätevästi lisätä erilaisia sosiaalisia merkkejä kuin palikoita legotaloon.
Ihmettelen ja kummastelen.
Arjen Louis Vuittonit –työt ovat oman arkeni ja kuvitellun Louis Vuitton luksusmaailman risteymiä.